Menu
Menu

Historie van het bedrijf

Jan Kamphuis Sr., grootvader van de huidige Jan, trouwde in 1922 en vestigde zich aan het Egypteneind in Veendam. Hij begon een bodedienst met paard en wagen op Winschoten en liet zich in 1923 officieel als transportondernemer inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het bedrijf breidde zich snel uit en reeds in de jaren dertig werd er overgeschakeld op vrachtauto's. Er werd vee vervoerd naar de veemarkt in Groningen en o.a. gereden voor strokartonfabriek de Phoenix in Veendam. Jan sr. had twee medewerkers in dienst, die inwonend waren. Met zoon Hendrik, die al op jonge leeftijd meewerkte in het bedrijf, en drie dochters was het een drukte van belang in het boerderijtje aan het Egypteneind 55.


De Tweede Wereldoorlog had grote invloed op het transportbedrijf. Jan heeft nog een tijdlang 1 auto weten te behouden, maar uiteindelijk werden alle transportmiddelen gevorderd door de Duitsers. Zoon Hendrik werd tewerkgesteld in Duitsland.

Na de oorlog startten Jan en zoon Hendrik het bedrijf weer op met twee dumpauto's. In 1950 werden er 2 nieuwe vrachtauto's van het merk Bedford aangekocht. Hiermee werden koeien en varkens vervoerd, maar ook schoolmeubelen voor het Veendammer bedrijf Marko. "Boenden opa en mijn vader de laadbak flink schoon, trokken er een zeil overheen met Marko-reclame er op en stapelden er schoolbankjes achterin," aldus Jan Jr.

Hendrik had tijdens zijn werkzaamheden voor de Phoenix Rika Oorburg leren kennen en na hun huwelijk in 1948 vestigden zij zich aan de Middenweg op nr. 69. In de jaren vijftig werd het gezin uitgebreid met twee zoons, Jan (1951) en Lukas (1955). Vader en zoon hadden elk hun eigen vrachtauto, maar over en weer werden ladingen uitgewisseld. In 1957 werd het pand Middenweg 63-65 aangekocht, zodat Hendrik zijn vrachtauto op eigen erf kon parkeren. Enkele jaren later kocht Hendrik een tweede vrachtauto en nam een chauffeur in dienst. Ook werd er achter de woning een garage gebouwd.

In 1970 heeft Jan Jr. het stuur overgenomen van zijn opa en enkele jaren later kwam ook Lukas in de zaak. Elke dinsdag naar de veemarkt in Groningen en op vrijdag naar Leeuwarden. Verder werden er nog steeds varkens vervoerd naar het slachthuis, maar de auto's konden ook worden ingericht voor het transport van industriƫle goederen.

Halverwege de jaren zeventig werd het perceel Middenweg 67 aangekocht. De afgebrande woning die hierop stond, werd opgeruimd waardoor de vrachtauto's rondom de woning konden rijden.